تفاوت فرمت HD DVD و VMD چیست؟

انتشار : 1395/06/09 بازدید : 2347 دیدگاه : 0

تفاوت فرمت HD DVD و VMD چیست؟

 

تفاوت فرمت HD DVD و VMD چیست؟

HD DVD چیست؟

تعریف (High Density Digital Versatile Disc ( HDDVD یک فرمت برای داده‌های دیجیتالی تصویری است. این فرمت بین سال‌های ۲۰۰۵ تا فوریه ۲۰۰۸ در کنار فرمت‌های Blu-ray Disc و VMD به‌عنوان یکی از فرمت‌های جدیدتر از DVD به بازار ‌آمد. این فرمت توسط کنسرسیومی از چند شرکت، همچون توشیبا، اینتل، ان‌ای‌سی، مایکروسافت و آی‌بی اِم تولید و عرضه می‌شد. در ۳۱ مارس ۲۰۰۶ نخستین دستگاه پخش فرمت HDDVD از سوی شرکت توشیبای ژاپن و با نام تجاری HD-XA وارد بازار شد.

فرمت VMD چیست ؟ 
فرمت VMD نیز سومین فرمت جدیدتر از DVD است که صورت اختصاری اصطلاح Versatile Multilayer Disk بوده و به‌صورت تئوری قابلیت ذخیره ۱۰۰ گیگابایت اطلاعات را بر روی یک دیسک دارد. این فرمت طوری طراحی شده که دستگاه‌های معمولی DVDخوان هم دیسک‌های آن را پخش می‌کنند.
آخرین خبر اینکه مایکروسافت از فن‌آوریHD دست کشیده است! بدین ترتیب شرکت سونی با (Blu-ray) یکه‌تاز رقابت فرمت‌های جدیدتر از DVD شد. چندی پیش شرکت توشیبا کناره‌گیری خود را از این بازار اعلام کرده بود.
مایکروسافت به همراه شرکت‌های اینتل، NEC و توشیبای ژاپن، تولیدکنندگان فرمت HDDVD بودند. در سوی دیگر این رقابت، فرمت Blu-ray با پشتیبانی شرکت‌هایی همچون هیتاچی، ال‌جی، پاناسونیک، فیلیپس، پایونیر، سونی و … قرار دارد که بعدها شرکت‌های اپل و دل نیز به جمع این کنسرسیوم پیوستند.

چندی پیش شرکت‌های معتبر فیلم‌سازی‌هالیوود، همچونSony Pictures ، Walt Disney،Fox Century ،Twentieth و چند شرکت دیگر، برای تبلیغ فیلم‌های خود به سراغ فرمت Blu-ray رفتند. در ادامه نیز شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای Wal-Martتیر خلاص خود را به HDDVD زد و تنها به فروش دستگاه‌‌های پخش فرمتBlu-ray پرداخت. در این زمان بود که توشیبا کناره‌گیری خود را از رقابت اعلام کرد.

 


2لایک
ارسال دیدگاه