معرفی فرمت های تصویری پرکاربرد

انتشار : 1395/06/09 بازدید : 3716 دیدگاه : 0

معرفی فرمت های تصویری پرکاربرد

معرفی فرمت های تصویری پرکاربرد

فرمت WMV

فایلهای WMV مختصر کلمات Windows Media Video می باشد که روشی برای کد گذاری ویدئو ها توسط مایکروسافت به وجود آمده است . WMV از تکنو لوژی ASF یا Advanced System Format استفاده می کند و توسط نرم افزارهای M Player   یا Windows Media Player در سیستم عامل های Windows و Macintosh قابل اجرا و دیدن هستند . WMV   می تواند در داخل فرمت های ASF و AVI قرار گیرد . صدا در آن به صورت فرمت WMA ذخیره می شود . WMA دارای ویرایش های مختلفی می باشد که مهمترین آنها ویرایش های 7 و 8 و 9 می باشند البته ویرایش 7 و 8 براساس Mpeg4 ایجاد شده اند و در سازمان SMPTE ثبت شده اند اما ویرایش 9 که بهترین آنها میباشد دارای کد گذاری مخصوص به خود بوده و به صورت یک استاندارد بین المللی شناخته می شود.

فرمت Mpeg – 1

Mpeg -1 ترکیبی از کد گذاری و فشرده سازی های صوت و ویدئو می باشد . عموما از Mpeg -1 برای Video CD استفاده می شود و کمتر پیش می آید که از آن برای DVD استفاده کنند زیرا که کیفیت و سرعت انتقال داده آن برابر با نوارهای VHS است . اصولا Mpeg -1 برای انتقال دادن 5/1 مگا بیت در ثانیه طراحی شده است .با این مقدار می توان ویدئو هایی با کیفیت 240 * 352 – 97/29 فریم در ثانیه یا 288 * 325 و 25 فریم در ثانیه بدست آورد . از معایب بزرگ Mpeg -1 این است که تصاویر را به صورت پشت سر هم کد گذاری می کند و توان ترکیب پیچیده آنها را ندارد . بنابر این قابلیت فشرد ه سازی آن کم است.

فرمت Mpeg -2

Mpeg -2 استاندارد پیشرفته تر Mpeg -1 می باشد  Mpeg -2 استفاده گسترده ای در تلویزیونهای دیجیتال کابلی ، آنتنی یا ماهواره ای دارد . هم چنین فرمت اصلی فیلمهای DVD نیز می باشد . Mpeg -2 توانایی الحاق متن یا برنامه های راهنما برای پخش کننده را همراه صوت و تصویر دارد . یک فایل Mpeg -2 از چندین بخش تشکیل شده است یک بخش آن برنامه پخش نام دارد که با توجه به پخش کننده اطلاعات را بطور مناسب انتقال می دهد . بخش دیگر Video Part نام دارد که مشابه Mpeg -1 می باشد با این تفاوت که توان فشرده سازی تصاویر به صورت ترکیبی را دارد . هم چنین Mpeg -2 قادر به انتقال اطلاعات کمتر از  مگا بیت در ثانیه نمی باشد . اطلاعات صوتی Mpeg -2 مشابه با Mpeg -1 می باشد با این تفاوت که به دو کانال استریو محدود نمی باشد و می تواند صوت را به صورت دالبی ذخیره کند.

فرمت Mpeg -4

استاندارد Mpeg -4 در سال 1998 معرفی شد و کاربرد بسیاری در وب ، CD ، تلفن های تصویری ، و پخش تلویزیونی پیدا کرد . Mpeg -4 ترکیبی از استاندارد های Mpeg -1 و Mpeg -2 می باشد بعلاوه چندین قابلیت دیگر از جمله : VRML برای رندر کردن تصاویر سه بعدی ، شی گرا بودن استفاده از فرمت AAC برای صوت و غیره . بخاطر شی گرا بودن این استاندارد می توان تعیین کرد که فایل ما دارای کدام قابلیت ها باشد بنابراین تمامی فایلهای Mpeg -4 یکسان و تحت یک استاندارد نیستند از دیگر مزایای Mpeg -4 این است که می تواند رابطه ای دو جانبه با کاربر برقرار کند و با توجه به نیازهای کار خواصی را فعال یا غیر فعال کند این مزیت کاربرد بسیاری در وب و شبکه ها دارد.

فرمت 3GP

3GP یک فرمت ساده شده از Mpeg -4 می باشد و طوری بهینه سازی شده است تا مناسب پهنای باند و سایز کم باشد و عمده کاربرد آن در تلفن های موبایل می باشد . 3GP   دارای دو نوع فرمت اصلی است  . 3GPP که مناسب موبایل هایی با تکنولوژی GSM است پسوند این فرمت 3GP است  . فرمت دیگر 3GPP2 است که مناسب موبایل هایی با تکنولوژی CDMA است و پسوند فایلهای آن 3G2 است . اکثر موبایل های امروزی قادر به پخش 3GP می باشد ضمن اینکه ذخیره تصاویر ویدئویی توسط دوربین های موبایل نیز در همین فرمت انجام می شود.

فرمت MOV

Quick Time یک چارچوب برای فرمت های مولتی مدیا از طرف شرکت Apple می باشد . Quick Time می تواند شامل صوت ، فیلم ، متن ، انیمیشن های تعاملی و غیره باشد . در صورتی که از Quick Time برای تصاویر ویدئویی استفاده شود آنرا در فایلی با پسوند MOV ذخیره می کنند . برای مشاهده MOV نیاز به Quick Time Player می باشد . از سال 1991 که اپل اولین ویرایش Quick Time را ارائه کرد تاکنون چندین ویرایش برای سیستم عامل های Macintosh و Windows ارائه شده است که آخرین آنها ویرایش VX می باشد.

فرمت AVI

AVI مخفف کلمات Audio Video Interleave می باشد و در نوامبر 1992 توسط مایکروسافت عرضه شد و به دلیل انعطاف پذیری در اغلب دستگاه ها قابل استفاده است . هم چنین در 1996 گروه Matrix Open DML توسعه ای در این فرمت داد که اغلب به عنوان AVI 2.0 شناخته می شود . به دلیل این که فرمت AVI قدیمی می باشد وقتی در آن از کد گذاری پیشرفته ای مانند Mpeg -4 استفاده می کنیم حجم و پرو سس کار به طور غیر ضروری افزایش می یابد . بنابراین در بعضی امور مانند اشتراک فایل مشکلاتی به وجود می آورد . در سال 2005 شرکت DIVX فرمت DIVX را معرفی کرد که تلفیقی موفقیت آمیز از AVI و DIVX بود.

فرمت SWF

SWF فرمت فایل های نرم افزار Flash می باشد . نرم افزار Flash متعلق به شرکت Adobe می باشد که قبل از این در اختیار شرکت Macro Media بود . اصولا SWF برای ایجاد انیمیشن های کم حجم می باشد که کاربرد زیادی در Web ، منوی DVD ها و آگهی های بازرگانی دارد . تفاوت عمده ای که SWF با دیگر فرمت های ویدئویی دارد این است که فرمت های دیگر اطلاعات تصویر را به صورت Pixel به Pixel ذخیره می کنند اما SWF تصاویر را به صورت فرمولهای ریاضی تعریف می کند و این باعث کاهش اندازه فایل می شود . به همین دلیل SWF بیشتر برای انیمیشن ها و متون کاربرد دارد.

برای مشاهده فایلهای فلش باید Plug – in آنرا نصب کرد . این Plug – in به صورت رایگان در سایت Adobe موجود می باشد.

فرمت VOB

VOB مخفف کلمات DVD – Video Object Base است و شامل اطلاعات ویدئویی ، متن و منو برای یک DVD می باشد . فرمت VOB بسیار به Mpeg – 2 نزدیک است به طوری که اگر پسوند فایل را از VOB به  Mpeg تغییر دهیم هم چنان قابل استفاده و اجرا است . برای ساخت DVD با استفاده از VOB باید اطلاعات دیگری به آن اضافه شود که این کار به راحتی توسط Nero یا Roxon انجام می شود . در نهایت فرمت VOB قابل استفاده در تمامی سیستم های عامل می باشد .


2لایک
ارسال دیدگاه